Opdracht Pinhole.

Vandaag van een bodycap een pinhole gemaakt.

Zie hieronder de eerste resultaten. De kleurenopnames zijn totaal onbewerkt overgenomen. De eerste foto is genomen op ISO 400 met een sluitertijd van "30. Als ik mijn lesboek erop nasla behoort bij een gaatje van 0,28 mm (ik denk dat dit ongeveer mijn spelt is waarmee ik bezig ben geweest) een diafragmawaarde van  ongeveer 180. Als ik dezelfde foto bewerk kom ik uiteindelijk tot het rechter resultaat uit.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

De tweede foto die ik met de pinhole heb gemaakt is geschoten met een ISO-waarde van 640 en een sluitertijd van "15. Ook weer met het, vermoedelijke, diafragma 180. Ook hiervan is de linker onbewerkt weergegeven.

 

 

 

 

 

 

 

Ook nog twee buitenopnames gemaakt op de stoep voor de deur, uiteraard met hetzelfde diafragma omdat ik te lui ben om een tweede pinhole te maken met een andere diameter. De buitenopnames zijn gemaakt op ISO 50 met een sluitertijd van 5 seconden.

 

 

==================================================================================

Opdracht 211    KANAALMIXER

==================================================================================

Maak een stilleven met daarin alle primaire en secundaire kleuren verwerkt. (rood, geel, blauw, paars, oranje & groen maar ook zwart en wit).

Vervolgens maak je hier meerdere opnames van. De (standaard) zwart-wit opname ziet er als volgt uit:

Hierna maak je met behulp van de kanaalmixer in PS een viertal filters. Twee filters zijn al opgegeven in het werkboek, het gele- en het rode-filter dus die moet je zeker inleveren. De twee "vrije" filters die ik uitgekozen heb zijn het groene- en het blauwe-filter.

De RGB-waarde van het gele filter = 46-46-8. Je ziet heel goed dat de brillenkoker en het zakje ernaast donkerder zijn geworden door dit filter.

De RGB-waarde van het rode filter = 92-8-0. Door het rode filter zie je de pastaschep (het gezichtje in het midden) bijna niet meer terug terwijl het, eveneens oranje, Kérastasepotje links ervan er nog wel staat.

De RGB-waarde van het groene filter = 2-95-3. Je ziet nu dat de brillenkoker en het zakje ernaast een stuk lichter van tint zijn geworden. dit zie je ook terug bij de gele Stanley rolmaat in het midden.

De RGB-waarde van het blauwe filter = 2-8-90. Ik vind persoonlijk dit wel een heel drastisch filter. Alles wordt een stuk donkerder. Het beste zie ik dit terug bij de pastaschep in het midden van de foto.

Wat is de conclusie die je uit deze opdracht kunt trekken? Laten we eerst de RGB-waaier erbij pakken.

Basiskleur        Complementaire kleur

ROOD               CYAAN

GROEN            MAGENTA

BLAUW            GEEL

Bij gebruik van kleurfilters wordt er, bijvoorbeeld, één kleur opgehaald (versterkt). Laten we zeggen dat er een blauw filter wordt gebruikt, het oplichten van de blauwe kleur gaat dan ten koste van, in dit voorbeeld, de gele kleur.

Zie de beide foto's hieronder:

 

    

==================================================================================

Opdracht 202 ACCENT

==================================================================================

Maak drie foto's waarbij je laat zien dat je het accent verlegd. (laat één deel van de foto accentueren). doe dit op een van de volgende manieren: Eén foto d.m.v. (gedeeltelijke) bewegingsonscherpte, eentje door gebruik te maken van minimale scherptediepte en de laatste opdracht is door gebruik te maken van een gewijzigd standpunt.

Bij de eerste foto heb ik in de ochtendspits een foto gemaakt op het station Amersfoort.

Volgens mij had, als alle wandelende personen er ook scherp op stonden, het accent van deze foto gelegen op de man met de fiets en eventueel ook nog op de personen die bij de verwarmingspaal stilstaan. Ik durf wel te zeggen dat ook de tekst "informatie" niet geaccentueerd zou zijn als alles scherp was weergegeven op deze foto. Op school waren ze het met me eens.

Voor de tweede foto ben ik thuisgebleven en heb ik de inspiratie uit de wasmand gehaald. Over deze foto was wel enige discussie. Mijn idee was, indien alle knijpers scherp waren weergegeven, dat de tweede knijper van rechts (die een beetje alleen staat) het meeste aandacht zou krijgen. daarom is de meest rechter knijper bewust als een halve knijper weergegeven. Bij de fotoacademie vonden ze het 'op het randje' maar uiteindelijk is deze foto ook geaccepteerd.

Mijn idee bij deze twee "standpunt"- foto's is dat bij de linker foto het accent het meeste op de tuinset ligt en minder op het vogelhuisje en pas als laatste 'zie' je ook nog dat er een kat in de tuin zit laat staan dat je überhauipt hebt gezien dat er een blompotrekje ligt voor het vogelhuisje op de grond.

Bij de rechter foto heb ik het standpunt verlaagd met zo'n 50 cm en hierdoor zal het accent wel meer liggen op de vogelhuisje, de kat en het bloempotrekje en is de tuinset ineens niet meer zo belangrijk geworden. Ook deze opdracht is goedgekeurd.

==================================================================================

Opdracht 227 ZONELINIAAL

==================================================================================

Maak een zoneliniaal met zes stops boven en zes stops onder het nulpunt. Het nulpunt is de, door de camera gemeten waarde bij daglicht, van een egaal grijze hand- of theedoek. Egaalgrijs hadden we thuis niet in de kast liggen dus hiervoor moesten we naar de Hema toe. Verder is het belangrijk dat je de opname van het nulpunt maakt met het "middelste" diafragma van je objectief. Verder wordt het afgeraden om het grootste en het kleinse diafragma van het objectief te gebruiken. Ik mijn geval vielen de waardes f2.8 en f22 dus af en bleven er nog maar 5 hele stoppen over om te gebruiken waarvan f8 het midden is. Met dit diafragma wordt dus de nulmeting (het nulpunt) gemaakt. Ik heb hiervoor sluitertijd 1/15 gebruikt.

Vervolgens maak je alle andere foto's volgens deze tabel.  Hierna ga je m.b.v. Photoschop "strookjes" van de afzonderlijke foto's tot één liniaal combineren zodat het er uiteindelijk zoals hieronder weergegeven uit gaat zien.

De bedoeling is dat de drie linkerkolommen nog zwart zijn en dat je de vierde pas kunt zien. Hetzelfde geldt voor de rechterzijde maar dan uiteraard voor wit.

Waarom maak je dit eigenlijjk?  Nou, je hebt met deze zoneliniaal een foto met negen zichtbare tinten gemaakt en uiteindelijk ook uit de printer gekregen. De laag met de "curven" die je met PhotoShop hebt gemaakt om deze liniaal te maken kun je uiteraard ook toepassen in foto's waar je dit verschil niet zo duidelijk ziet. De beeldkwaliteit van je andere zwart-wil foto's knapt er een stuk van op als je het goed doet.

==================================================================================

Opdracht BLOEMPOT

==================================================================================

Maak, met alleen gebruik van één (daglicht)-lichtbron, een foto van een terracotta-bloempot. Het verschil in licht moet minimaal vier stops (4ev) bedragen.

Het lichtverloop maak je door gebruik te maken van reflectieschotten. (piepschuim isolatiemateriaal bij de bouwmarkt)

De bloempot moet niet te klein zijn omdat je anders het verloop niet goed ziet, ik heb voor mijn bloempot er eentje gekozen van 20 cm. hoog.

Vervolgens zorgvuldig opbouwen en continue meten met je lichtmeter of je aan de voorwaarden voldoet.

Ook moet je er rekening mee houden dat het verloop helemaal egaal is. Je mag het verloop van het ene naar het andere reflectiescherm niet in de bloempot terugvinden en dat vond ik nog het lastigste om te doen.

Uiteindelijk na toch wel ruim een half uurtje opbouwen en uitlichten het volgende geproduceerd terwijl de huisgenootjes met hinkstapsprongen door de kamer moeten huppelen omdat er overal wel weer wat staat, toch totaal geen commentaar van zowel mijn vrouw als zoon, thanx..... lot of thanx.... iedereen mag bij ons zijn of haar eigen "rommel" maken ;-) 

==================================================================================

Opdracht SEQUENCES

==================================================================================

Op de landschaps "praktijkdag" in Oisterwijk drie weken geleden moesten er ook drie sequences worden gemaakt. De sequences moesten onwerkelijk zijn. M.a.w. een onwerkelijk fotoverhaaltje uit zo'n drie foto's. Op deze dag wel het een en ander geprobeerd maar niet de inspiratie die ik nodig had maar wat wil je als je ruim 18 kilometer loopt op een dag die grotendeels uit regen bestond met statief op je nek, camera met twee objectieven mee en plasticzak met duct tape om de boel droog te houden. Tsja, dat is niet inspiratiebevorderend en nu hou ik op met klagen ;-(

Afgelopen weekeinde samen met Janine naar de Hilversumse hei geweest om toch alvast twee sequences te maken, voor de derde hadden we simpelweg geen tijd meer omdat we ook nog een andere afspraak hadden die middag. We hebben er alvast twee want de deadline komt eraan en er moet nog meer worden ingeleverd, ook de praktijkdag in Rotterdam moet eraan geloven (zet ik binnenkort ook op de site, even geduld nog).

De twee sequences die alvast klaar zijn staan hieronder. De onderste met het rund erop moet nog in zwart-wit gezet worden maar dat komt nog wel.

Janine kwam met dat idee van onder de duim houden............ 'k ben natuurlijk heel volgzaam als er maar een goede sequence uitkomt.

==================================================================================

Opdracht DE DOOS

==================================================================================

Voor deze opdracht heb ik gebruik gemaakt van een van de studio's die de Fotoacademie ter beschikking stelt aan de leerlingen. Ik was er al vanuitgegaan dat ik er wel een klusje aan zou hebben, nou geloof me het is een "klusje" en dan druk ik me nog zachtjes uit.

Wat is de opdracht: fotografeer een kartonnen doos met effen zijden en een formaat van ongeveer 40 x 30 x 20 cm. Gebruik één lichbron en voor de rest refleciemateriaal. Verder moet er één stop verschil zitten tussen de verschillende zijkanten. In mijn geval was de diafragmawaarde van de bovenzijde f 8.0, de linkerzijde f 5.6 en de rechterzijde zit dan automatisch op f 4.0  Verder, en dat is het moeilijkste, mag het verloop per vlak niet meer dan 0,1 eV verschillen (jawel 1/10 stop)

Tipje voor degenen die dadelijk nog moeten. Begin uiteraard bovenaan zoals uitgelegd in de les en zet het bovenste reflectiescherm zo hoog mogelijk zodat je er nog net bij kunt om het te stellen. Als je het niet doet, zoals ik dus, houd je onvoldoende licht voor de andere reflectieschermen over waardoor er een verloop is in de wanden van de doos van een halve stop of hoger die je niet meer kunt compenseren.

Verder, geduld, geduld en nog eens geduld.

Elke minimale verdraaïng van de reflecieschotten is meteen meetbaar met de lichtmeter en dat komt er meestal op neer dat die ene hoek die zo net nog helemaal goed was ineens een waarde aangeeft die je niet wilt meten.

Subtiel draaien en verschuiven dus en probeer al een reflectiescherm naast je te zetten zodat je een indruk krijgt wanneer de lamp het meeste licht vanaf het "plafond" naar de zijkanten stuurt.

Het uitlichten van de zijkanten doe je pas als je daaraan toe bent, eerst de bovenzijde goed en daarna pas aan de zijkanten beginnen anders word je gillend gek.

Verder als indicatie: ik ben, met het opnieuw uitrichten van mijn bovenscherm erbij toch ruim drie uur aan het schuiven en draaien geweest tot het goed was.

Verder mag het duidelijk zijn dat je het verschil van 0,1 eV niet zonder lichtmeter kunt waarnemen. Wat je wel als leidraad kunt gebruiken is of je een egaal vlak ziet met het blote oog. Pas als je het gevoel hebt dat het ergens op lijkt, dan de lichtmeter erbij pakken voor de finisching touch.

Zelf heb ik voor deze opleiding de Kenko KFM 2100 aangeschaft, die trouwens al niet meer leverbaar is. De fabrikant heeft deze vervangen door de 2200 met o.a. een verlicht display maar ook met een nieuwe (duurdere) prijs. De 2100 bevalt mij prima vooral het feit dat deze de mogelijkheid heeft tot het doen van spotmetingen maakt hem perfect voor deze opdracht.

Sorry, de lichtmeter van je camera is niet in staat om zulke nauwkeurige metingen te doen.

Na, zoals beschreven, veel geschuif en gemeet uiteindelijk de onderstaande doos vastgelegd. zoals jullie in mijn blog kunnen lezen was deze doos niet scherp genoeg dus werd hij afgekeurd.

Op 21 december nog met voor de kerstdagen nog maar een keertje een poging gewaagd. Ja, dat is inclusief wederom het licht stellen en het "pielen" met de alle standaards en de diverse schotten. Gelukkig had ik deze dag hulp van een assistent zodat één persoon het licht in de gaten hield en de ander bij de schotten stond.

 

 

De tweede poging leverde de onderstaande doos op. Op de site staat de meest lage resolutie weergegeven maar op de grote Apple-schermen van de FOAC ziet het er goed uit. Ik verwacht eigenlijk wel dat deze foto er nu wel doorkomt in januari 2013. We zullen zien.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Voor wie het interessant vindt, staan hier ook de meetwaardes weergegeven van de eerste doos. Zoals je kunt zien voldoe ik aan de voorwaarde van maximaal 0,1 eV verschil tussen de hoeken. Bij de tweede doos weken de waardes nauwelijks af dus volstaat dezelfde tekening. Voor iedereen die hem nog moet doen, succes en neem wat lekkers mee om te snaaien, dat werkt tegen de frustratie als het even niet lukt ;-)

==================================================================================

Opdracht 150  PRAKTIJKDAG STAD

==================================================================================

Onze praktijkdag werd georganiseerd in Rotterdam. Iedere student kreeg een mapje met hierop één kruispunt waar je vervolgens twee uur moest verblijven en uiteindelijk moest er een impressie komen over de activiteiten op jouw "locatie". Wie wonen er, wat doen ze voor de kost, hoe is de wijk samengesteld enz. Kortom laat de toeschouwer zien wat jou opvalt.

De eerste tip die je meekreeg is om gewoon rond te lopen en nog niet meteen de camera uit de tas te halen. Pas als je denkt dat je een idee hebt ga je pas aan de slag.

Het probleem vond ik dat je na twee uur rondwandelen toch op begint te vallen, althans op mijn kruispunt wel tenminste. Toen mij op een gegeven moment werd gevraagd door een paar bewoners wat ik aan het uitspoken was, leek het me goed zo ik wil mijn brilletje wel heel houden ;-)  

Hieronder staat de impressie.

==================================================================================

Opdracht 622 PRAKTIJKDAG LANDSCHAP

==================================================================================

Onze landschapsdag werd in Oisterwijk gehouden en bestond uit een wandeltocht door bos en heide waarin er verschillende opdrachten moesten worden uitgevoerd. Een daarvan is de sequenceopdracht die ergens hierboven al staat weergegeven (oké wel op een andere dag gemaakt, maar toch). Vervolgens moest je nog iets creatiefs doen met de omgeving, zie maar wat als het maar iets creatiefs is.

Ik heb hiervoor naar belemmeringen, grenzen enz. gekeken die door de mensen zijn gemaakt. M.a.w. wanneer is de natuur onderbroken of afgebakend door mensenhanden, je moet wat, toch? 

Hieronder de natuurfoto's:

  

 

==================================================================================

Opdracht ZELFPORTRET

==================================================================================

Alles mag zo lang als het maar creatief in zwart-wit is. Ik heb lang lopen nadenken hoe ik het aan zou gaan pakken maar ga uiteindelijk voor de volgende foto:

==================================================================================

Opdracht 240  RUIS

==================================================================================

Maak een belichtingstrap van -6 eV tot +6 eV van een soort "stilleven" met hierin geplaatst een kleine grijskaart. Doe dit op de laagste ISO-waarde, op de hoogste en de ISO-waarde in het midden. Voor mijn camera is 50 ISO een "trucje" dus heb ik 100 ISO als laagste waarde gekozen. De hoogste waarde is 25600 ISO, in het midden zit dan 1600 ISO. [100-200-400-800-1600-3200-6400-12800-25600]

Vervolgens de foto met de goede lichtwaarde de nulmeting dus, gecorrigeerd met de zoneliniaal, als referentiefoto nemen. Je hebt dus drie referentiefoto’s voor elke ISO-waarde eentje. Hierna ga je telkens een nieuwe foto maken vanaf zes stops onderbelichting tot zes stops erboven. Ook dit weer op deze drie ISO-waardes.

Als laatste ga je alle onder, en overbelichte foto’s in Photoshop proberen terug te brengen zodat ze een beetje lijken op de referentiefoto. Uiteindelijk moet je uit deze enorme fotobrij een conclusie trekken en alles als contactsheet meenemen ter beoordeling.

ISO 100 zes stoppen onderbelicht. De ruis is het beste zichtbaar in het grijze gedeelte (grijskaart) rechtsonder.

ISO 1600 zes stoppen onderbelicht. De ruis is nog beter zichtbaar in het grijze gedeelte (grijskaart) rechtsonder.

ISO 25600 zes stoppen onderbelicht. Wat moet ik hier nog over zeggen?

Laten we vervolgens maar eens naar de overbelichte foto's kijken:

Zes stoppen overbelichting van de foto bij een waarde van ISO 100. De kleur is er eigenlijk wel een beetje uit door de totale overbelichting. De data van het "witte" gedeelte is verdwenen en dus is dit ook niet meer te herstellen.

        

ISO 1600                                                    ISO 25600

Het valt mij op dat de ruis bij de overbelichte foto's minder duidelijk is te zien dan bij de onderbelichte exemplaren.

Nu moet de conclusie nog beschreven worden:

Laten we eens kijken naar het Bayer-patroon van de CCD-chip.

Laten we er vanuit gaan dat bij de meting de volgende waardes werden "genoteerd" door de chip.

Stel dat deze waardes gemeten zijn op de grijskaart in de foto. Het verschil in deze waardes is vrij klein zoals je ziet. Het wordt natuurlijk anders als je deze foto extreem gaat overgelichten in PS. Stel dat de waarde 15x wordt verhoogd om er nog iets van te maken dan zijn de waardes op dit partoon ineens zoals hieronder.

Dit is, heel summier uitgelegd, waarom je de ruis het ergste ziet bij een onderbelichte foto die naderhand word opgekrikt in een fotobewerkingprogramma.

Maar hoe zit het dan met de hogere ISO waarde en het toenemen van de ruis? Simpel uitgelegd zou je kunnen stellen dat een hogere ISO-waarde niets anders is dan het verhogen van de lading op de CCD-chip om hem gevoeliger te maken voor licht. Er wordt dus op de chip al "gemeten" met hogere waardes dus is de afwijking tussen twee pixelpunten al hoger dan met een lagere CCD-lading.

Kortom, pixels met een lagere waarde (donkerder) zijn gevoeliger voor ruis dan de lichtere gedeeltes uit de foto. Het is dus verstandiger om, bij gebrek aan licht, de ISO-waarde in je camera iets te verhogen dan onderbelichte foto's later te corrigeren. Liever de hoge zijde van het histogram gevuld als de (te) lage zijde.

==================================================================================

Zie voor de andere opdrachten pagina FOAC (Deel 2)

==================================================================================