FOAC
De Fotoacademie is zeer gebrand op fotoseries. De stelling luidt: “Het moet niet één goede foto zijn maar een complete serie die een verhaal uitbeeldt”. Help, dat is iets wat ik, en ik ben gelukkig niet de enige, bijzonder moeilijk vind. Hoe maak je een goede serie van foto’s die bij elkaar horen?
Er zijn, voor de basisopleiding alleen al, drie opdrachten met een seriematig karakter. De eerste opdracht is het uitbeelden van mijn leefomgeving. Deze heb ik afgelopen week ingeleverd en ook meteen weer teruggekregen met het verzoek dit te herzien en nogmaals in te leveren, het seriematige werd niet teruggevonden in mijn aangeleverde foto’s. Uiteindelijk, na aanpassing is de onderstaande serie goedgekeurd als "leefomgeving".
De tweede opdracht bestaat uit een serie foto’s waarbij je laat zien dat je technisch weet wat je aan het doen bent. Een aantal foto’s met dynamiek, bewegingsonscherpte, extreme scherptediepte en als laatste een aantal “platte” foto’s. Ik heb dit aangeleverd zoals mij is gevraagd en een aantal voorbeelden hieronder geplaatst.
De laatste opdracht daarentegen is een serie “vrij werk”. Deze serie moet uit minimaal zes en maximaal twaalf foto’s bestaan die je meenemen een verhaal in. De opzet was om fietsen vast te leggen. Inmiddels te horen gekregen dat deze insteek goed is om de serie mee te starten. Ook is er gevraagd aan mij om verder te kijken als alleen fietsen in het algemeen, ik moet meer het "gebruik" van fiets(en) vastleggen.
Voorlopig eerst met het kladblok op schoot maar eens gaan kijken hoe ik dit vast ga leggen.
Gisteren, koninginnedag 2012, met Janine naar Amsterdam geweest en alvast een aantal foto's gemaakt van het, soms armzalige, leven van de stadsfietsen op een feestdag waarop de meeste mensen zich wankelend van terras naar bar begeven en de, aanwezige en achtergelaten, fietsen het maar zelf uit moeten zoeken ;-) Nog even kijken of deze foto's in de serie van mijn eindopdracht passen maar het zijn op zichzelf wel grappige plaatjes geworden met een volledig oranje binnenstad waar troosteloze fietsen deel van uit mogen maken.
Het basis fietsen-verhaal bleek inderdaad veel te summier om iets seriematigs mee te kunnen. De insteek "het leven van een fiets (in Nederland)" leek mij beter te passen. In ons land zijn er, volgens onderzoek, meer fietsen dan inwoners dus hoe vergaat het deze fietsen?
De originele serie die ik op 25 mei 2012 ingeleverd heb als eindopdracht voor de Fotoacademie bestond uit elf foto's. Na wat heen en weer geschuif door mijn docent bleven er vijf foto's over, omdat deze foto's het sterkste het gevoel weergaven and "less is more" volgens mijn docent Milan Gies en hier heeft hij wel gelijk in moet ik toegeven.